O Dozi zelenila...

Biljke, godišnja doba, rad u vrtu, lutanja zelenim površinama, ideje, mnoštvo lijepih fotki...sve to i još mnogo toga, dio je mog bloga Doza zelenila. Iskustva stječem u svom vrtu u okolici Zagreba. Vrt je idealno mjesto na kojem mogu povezati i proširiti teoriju koju usvajam na fakultetu i praksu. Osim rada u vrtu imam puno drugih interesa što se tiče biljaka i prirode. Stoga ću pisati "o svemu što ima korijenje". Nadam se da ćete pronaći pokoji savjet i ideju.

Ako imate kakvih pitanja slobodno pišite na doza.zelenila@gmail.com.
Uživajte u postovima!
Valentina

utorak, 3. ožujka 2015.

Ikea - set za uzgoj začina



Pred kraj jeseni, negdje krajem studenog, s kolegicama sam bila u Ikei. Za oko su nam zapele tri zelene papirnate čašice. Približivši se vidjele smo da se radi o “setu za uzgoj začinskog bilja”.  Naime, u poprilično nisku cijenu od 15-ak kuna, bile su uključene: tri čašice, tri dehidrirana - bosiljak, timijan i korijandar. Naravno da takvo što nisam mogla propustiti, kupila sam jedan paket i odlučila vidjeti kako će uspijeti. Smatram da je dobro s vremena na vrijeme isprobati neki novi “proizvod” ovakvog tipa. J
supstrata za sjetvu i tri paketića sjemena za tri začinske vrste

Timijan - kralj pizze

Prva mi je asocijacija na ovo začinsko bilje prekrasnog habitusa, naizgled nježnih izbojaka i listića,  fina topla pizza ili kruščići sa začinskim biljem i maslinovim uljem. Timijan (lat. Thymus vulgaris)  voli sunčane položaje, tla na kojima se ne nakuplja vlaga, po mogućnosti pjeskovita. Mladi izbojci su zeljasti, možemo ih polako obirati od svibnja. Moramo paziti da biljci ostavimo dovoljno zelene mase, kako bi se mogla dobro obnoviti, a mi i dalje uživati u njenim aromama. Već tijekom ljeta, u srpnju i kolovozu, zeljasti izbojci odrvene, tada možemo brati timijan za sušenje.

Bosiljak – pesto, pesto, pesto

Bosiljak (lat. Ocimum basilicum), začin kojeg nikad previše, bilo u salati, pestu, u nepogrešivoj kombinaciji sa rajčicom i sirom ili kao jednostavna dekoracija. Svojim velikim, oblim, jarko zelenim listovima nezaobilazan je dio i ukras svakog začinskog vrta. To je jednogodišnja biljka, koju možemo početi brati kada na svijetlozelenim stabljikama razvije listove. Također kao i kod timijana, moramo paziti da biljci ostavimo dovoljno lisne mase, da se može obnoviti i potjerati nove listove. Cvate  jako lijepim sitnim bijelim cvjetićima.

Korijandar – čistač organizma

Korijandar dosad nisam uzgajala među svojim začinima, uvijek sam kupovala gotovu sadnicu u rasadniku ili u nekom od supermarketa. Drago mi je da se nalazi u ovom paketu iz Ikee, zato što je izvrstan u čišćenju organizma od štetnih tvari, jako dobar za ljude koji imaju anemiju, smanjuje razinu šećera  u krvi i ima još mnogo drugih  pozitivnih učinaka na naš organizam. Listovi (mladi) se uvijek pripremaju svježi, kao dodatak jelu, no možemo koristiti i osušeno usitnjeno sjeme (bere se kad je zrelo).

Sjetva

U veljači  (14.2.), odlučila sam konačno otvoriti “zeleni set” i posijati začine. Još ne mogu van na vrt, barem malo da zadovoljim svoju želju za radom sa zemljom. 

·         Sadržaj seta
-          3 srednje velike zelene papirnate čaše  
Sadržaj seta
-          3 komada dehidriranog supstrata
-          3 paketića sjemenki ( 0,08g bosiljka, 0,06g timijana i 0,4g korijandra)

Za sjetvu su mi još potrebni:
 -kanta/posuda srednje veličine
- mala vrtlarska lopatica
- čačkalica, škare, gumice
- prozirna folija

Kada sam otvorila set, unutra je bio papirić sa uputama, što je odlično, pogotovo ako  netko odluči kupiti ovaj proizvod, a  dosada se nije upuštao u uzgoj biljaka.
U posudu sam ulijala 6 decilitara vode i stavila dehidrirani supstrat. U roku od 1-2 minute, supstrat je upio svu vodu i povećao se u obujmu za oko 3 puta. Pošto je već bio lijepo razdijeljen na tri dijela, popunila sam čaše sa supstratom, do otprilike 3 cm ispod ruba. Ostavila sam malo supstrata za pokriti sjemenke. Posijala sam sjemenke u odgovarajuće čašice (da, sve je lijepo napisano do te mjere da su i čašice imenovane J), te ih pokrila ostatkom supstrata. Čašice sam prekrila prozirnom folijom na kojoj sam izbušila rupice kako bi zrak mogao cirkulirati.
Nakon toga čašice stavila sam na toplo (18-20 C) i svijetlo (kraj prozora) mjesto. Zalijevati treba prema potrebi, ne previše, da nam sjeme ne trune.

Postupak u slikama:





Idućih deset dana:



19.02.2015.


19.2. (peti dan) Bosiljak i timijan niknuli su, a korijandru  treba još malo vremena. Pošto je bilo sunčano, a teglice su smještene na južnom prozoru, morala sam ih malo zaštititi zavjesom od direktnih sunčevih zraka.








21.02.2015.
21.2. Timijan i bosiljak narasli su do folije pa sam je maknula, a umjesto nje stavila plastičnu posudu koja sada ima ulogu plastenika. Kotiledoni timijana su sićušni, ovalni, intenzivno zeleni, glatki i sjajni. Hipokotil (dio ispod kotiledona) je bez dlačica, svijetlozelene boje. Bosiljak ima krupnije kotiledone nego timijan, ovalni su, jarko zelene boje. Hipokotil je prekriven sitnim rijetkim dlačicama. Korijandar je malo napredovao, no kotiledoni se još nisu razdvojili.

22.2. Supke korijandra razdvojile su se, svjetlozelene su, izdužene i uske. Maknula sam foliju i poklopila plastičnom posudicom.

24.02.2015.
24.2. Timijan i bosiljak polako rastu, a korijandar mi je veliko iznenađenje. Iako je kasnije niknuo u odnosu na timijan i bosiljak, sada pokazuje veći napredak u kratkom roku. Svaki dan posudice s biljkama okrećem da dobijem uspravne biljke, pošto se biljke naginju prema svjetlu.
 
 





 I dalje treba redovito zalijevati, okretati posudice i paziti da biljke nisu na pretoplom i ne na direktnom suncu. Tako ćemo dobiti ujednačene i čvrste biljke. :)
Improvizirani mini plastenici, 24.02.2015.

Nema komentara:

Objavi komentar