O Dozi zelenila...

Biljke, godišnja doba, rad u vrtu, lutanja zelenim površinama, ideje, mnoštvo lijepih fotki...sve to i još mnogo toga, dio je mog bloga Doza zelenila. Iskustva stječem u svom vrtu u okolici Zagreba. Vrt je idealno mjesto na kojem mogu povezati i proširiti teoriju koju usvajam na fakultetu i praksu. Osim rada u vrtu imam puno drugih interesa što se tiče biljaka i prirode. Stoga ću pisati "o svemu što ima korijenje". Nadam se da ćete pronaći pokoji savjet i ideju.

Ako imate kakvih pitanja slobodno pišite na doza.zelenila@gmail.com.
Uživajte u postovima!
Valentina

petak, 24. travnja 2015.

Uzgoj salate u plasteniku


Moja obitelj obožava jesti zelenu salatu, stoga mi je jedan od primarnih ciljeva, pogotovo sada kada imam plastenik, osigurati kontinuirani uzgoj i berbu. 
Plastenik smo postavili sredinom ožujka. Tada su u prodaji već dostupne prve presadnice salate. Budući da u kući više nisam imala mjesta za sjetvu, za početak ovosezonskog uzgoja kupila sam presadnice puterice i kristalke iz ekološkog uzgoja. 

* Kako prepoznati dobru presadnicu?

slika1. kupljena presadnica sa grudom supstrata
slika2. presadnica "golog korijena" uzgojena u mom plasteniku
Kvalitetna presadnica ima minimalno šest dobro razvijenih listova. Oni moraju biti svježi, lijepe zelene boje, bez oštećenja, žućenja, paleži i sličnog. Na to moramo paziti ne samo zato što je smanjena mogućnost da se biljka dobro razvija nakon presadnje, nego i zato da ne donesemo kući neku bolest koja može ugroziti i druge kulture koje uzgajamo.  Presadnica ne smije biti uvenula, niti gnjila. Supstrat u kojem se nalazi treba biti navlažen, no bez gljivica, plijesni ili lišajeva na površini. Kod korijena je važno da je dobro razvijen, a da ne prorasta kroz rupice na lončiću. 

Kada sam ih sadila u plasteniku, usput sam na gredicama sijala salatu kako bih si osigurala nove presadnice.
Presadnice salate u plasteniku sam sadila u malč od crne folije. Crna je folija dobra jer sprječava razvoj korova, zagrijava tlo (važno kod hladnih noći), zadržava u njemu vlagu od zalijevanja te djelomično brani salatu od puževa. K tome, folija sprječava da se listovi zaprljaju prilikom zalijevanja.

Postavljanje folije

Prvo sam izmjerila koliko mi je folije potrebno za pokrivanje površine na kojoj sam htjela posaditi presadnice. Zatim sam uz rubove gredice iskopala jarke dubine 10-ak centimetara. Bitno je da folija bude dovoljno velika da pokrije dno jaraka.  Foliju treba što bolje zategnuti i zatrpati zemljom koju smo izvadili iz jaraka. 

Nakon toga klinom za sadnju (može poslužiti i neki drugi sličan predmet) izbušila sam rupe u foliji i u njih posadila presadnice. Razmak u redu je oko 15-ak cm.Presadnice se sade plitko, do korijenova vrata, odnosno onako kako su bile u lončiću. Korijenov vrat mora ostati slobodan kako bi se spriječila pojava truleži. Pažljivo sam ih zalila, i to u zoni korijena jer se salata ne zalijeva po listovima, kako bi se izbjegao razvoj bolesti. 
U plasteniku su topli i vlažni uvjeti, što pogoduje kulturama koje uzgajamo, ali također pogoduje raznim bolestima i štetnicima, što trebamo imati na umu. Zalijeva se ujutro ili navečer kako bi se listovi, kad bi se namočili, uspjeli osušiti. Treba obilnije zalijevati nakon presađivanja, dok se presadnica ne ukorijeni.
Kao što sam gore navela, folija sprječava brzo isparavanje vlage iz tla tako da ne bi trebalo prečesto zalijevati salatu, tek svakih par dana, po potrebi, ovisno o temperaturi u plasteniku (viša temperatura, brže isparavanje i isušivanje tla). 
Razvoj presadnica u mjesec dana
U povoljnim uvjetima salata  brzo napreduje, tako da je već nakon manje od mjesec dana počela formirati glavicu.


Dobri susjedi- luk i salata 

U međuvremenu dok salata na foliji raste, prve presadnice iz mog uzgoja spremne su za sadnju. 
Pridružila sam ih luku, na jednoj od gredica u plasteniku. 

Zatim sam ponovno na posebnu gredicu u plasteniku posijala salatu, Majsku kraljicu i Atrakciju, od kojih ću opet jedan dio presaditi na gredicu s lukom (salata i luk dobri su susjedi i mogu se kombinirati na gredici), a dio na gredice na otvorenom. Za otprilike pet tjedana razvit će se presadnice
Buduće presadnice J
s 5-6 listova koje će biti spremne za presađivanje. Kada ih presadim na stalno mjesto ponovo ću posijati salatu za druge presadnice i tako ukrug, kako bih osigurala da moja obitelj što duže gušta u finim zelenim listovima salate na tanjurima.
J

Nema komentara:

Objavi komentar